Les ajudes, provinents de Fons Europeus, seran gestionades per les Comunitats Autònomes. Per això, encara no coneixem els detalls, ni la quantia exacta, ni quan es podran començar a tramitar. A l’espera de les instruccions que haurà de publicar la Generalitat de Catalunya, el que sí que us podem avançar és el disseny legal i els requisits exigits a empreses i autònoms per a poder tenir accés a les ajudes.
En cap cas es donaran ajudes a les empreses que no siguin solvents i que ja estiguessin en crisi abans de l’aparició de la pandèmia. Per això, s’exclouen expressament de l’accés a les ajudes les empreses i autònoms que durant el 2019 haguessin declarat un resultat net negatiu de l’activitat econòmica i a aquelles que es trobin en situació d’insolvència o concurs de creditors.
Els requisits per a poder tenir dret a les ajudes són:
- Acreditar una davallada en la facturació del 2020 superior al 30% respecte a l’any 2019.
- Que l’activitat estigui entre les més afectades per la pandèmia. Especialment: hostaleria, restauració i comerç. Els CNAE que podran tenir accés a les ajudes són els següents: llistat CNAE's
- No trobar-se en situació d’insolvència o en concurs de creditors.
- No tenir la residència o domicili social de l’activitat en un paradís fiscal.
- Trobar-se al corrent de pagament amb totes les Administracions Públiques
- No haver sigut condemnat per sentència ferma a la pèrdua de la possibilitat d’obtenir subvencions o ajudes públiques.
Per a poder obtenir les ajudes en les quanties que finalment es determinin, les empreses hauran d’assumir els següents compromisos mitjançant declaració responsable:
- S’haurà de mantenir l’activitat econòmica, com a mínim fins al 30 de Juny de 2022.
- No es podran repartir dividends durant els anys 2021 i 2022
- No es podran aprovar increments en les retribucions d’alta direcció durant un període de 2 anys.
En el cas de incomplir els compromisos o d’haver obtingut les ajudes de forma fraudulenta, l’empresa les haurà de retornar juntament amb una indemnització per danys i perjudicis, la quantia de la qual serà de com a mínim l’ajuda rebuda.
La partida pressupostària aprovada per aquestes ajudes és de 7.000 milions d’Euros. Les empreses les hauran de destinar al pagament de deutes generats durant el període del 1 de març de 2020 al 31 de Maig de 2021 i els imports mínims seran:
- Autònoms que tributen per mòduls: 3.000 €
- Resta d’empreses: Import mínim de 4.000 €
El Govern Espanyol ha aprovat una segona partida de 3.000 milions d’Euros per a reestructurar el deute financer de les empreses consistent en:
- Extensió del venciment de les operacions financeres que han rebut aval públic.
- Extensió dels crèdits ICO
Per últim, es dotarà amb 1.000 milions d’Euros un Fons, adscrit al Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme per a la recapitalització de les empreses afectades per Covid. Les condicions per accedir-hi encara estan pendents d’aprovació pel Consell de Ministres.
Una altra mesura per a dotar de liquiditat a les empreses és la possibilitat d’aplaçar els deutes tributaris derivats de les declaracions que es presentin en el període del 1 al 30 d’Abril de 2021. Això inclou:
- Model 111 (retencions per IRPF de treballadors i professionals)
- Model 115 (retencions per IRPF de lloguers)
- Model 303 (IVA)
- Model 130 (pagament fraccionat. Estimació Directa)
- Model 202 (Pagament fraccionat de l’impost de Societats)
L’aplaçament serà de 6 mesos i durant els primers 4 no es meritaran interessos. Serà requisit necessari per a la concessió de l’aplaçament que l’autònom o empresa no tingui un volum d’operacions l’any 2020 superior a 6.010.121,04 €.
L’import màxim que es permet aplaçar són 30.000 €.
Moltes gràcies per la vostra lectura. Us seguirem informant de la normativa que es vagi aprovant en relació al desenvolupament d’aquestes i altres mesures.